محیط کار آرمانی

هدف از اجرای مدل محیــط کار آرمانـی در سازمان ها ساختن سازمانی کارآمـد و موفق با سرمایــه انسانــی توانمند، شـاد و پرانــرژی از طریق ایجاد فرهنگ اعتــماد، اثربخشی و صمیمیت است.

ساختن محیط کار آرمانی، با فرهنگی مبتنی بر اعتماد یکی از بهترین سرمایه گذاری های یک شرکت است که برند سازمان را بهبود می بخشد و می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

–   قدرت جذب بهتر از بازار کار به دلیل برند محبوب تر

–   خروج کمتر از سازمان به دلیل دلبستگی سازمانی بالاتر

–   بهره وری بالاتر سازمان به دلیل عملکرد بالاتر کارکنان

–   مشتریان وفادارتر به دلیل تجربه و حس بهتر نسبت به سازمان

–   سودآوری بیشتر به دلیل بهره وری بالاتر سازمان

 

هسته اصلی مدل محیط کار آرمانی اعتماد متقابل بین رهبران و کارکنان است که شامل ۵ مگافاکتور اصلی می باشد.

 

   مطالعات دانشگاه آکسفورد و Great Place to Work Institute در بیش از 6000 شرکت در 150 کشور از سراسر دنیا نشان می دهد که یکی از جنبه های فرهنگی مهم در سازمان های برتر، اعتماد متقابل رهبران و کارکنان است که به نوبه خود زمینه رضایت شغلی و انگیزه های بالاتر کارکنان را فراهم می کند و شادی سازمانی را افزایش می دهد.

 

هدف از اجرای مدل محیــط کار آرمانـی در سازمان ها ساختن سازمانی کارآمـد و موفق با سرمایــه انسانــی توانمند، شـاد و پرانــرژی از طریق ایجاد فرهنگ اعتــماد، اثربخشی و صمیمیت است.

 

ویژگی های منحصــر به فرد مدل محیــط کــار آرمانــی

1- مدل محیط کار آرمانی ایران، یک مدل تجویزی است. بنابراین پس از ارزیابی هر سازمان، گزارش بازخور مفصلی تهیه می شود که در آن علاوه بر نتایج ارزیابی، تحلیل ریشه ای آسیب های سازمانی ارائه می شود و متناسب با شناختی که از سازمان بدست آمده، نقشه راه تغییر و تحول همراه با پیشنهاد مدل های کاربردی مناسب سازمان تدوین می شود.

2- پروژه محیط کار آرمانی ایران، زمان بندی برای حضور سازمان ها ندارد. هر سازمانی در هر زمانی از سال می تواند وارد این پروژه شود و فعالیت های پیش بینی شده در پروژه برای آن سازمان اجرا می شود.

3- کنفرانس سالانه ای برای معرفی شرکت هایی که در این پروژه وارد شده اند و یا امتیازات بالایی کسب کرده اند برگزار خواهد شد. همه شرکت هایی که تا قبل از زمان کنفرانس در مسیر پروژه قرار گرفته اند، در این کنفرانس معرفی می شوند (به عنوان حضور در پروژه، یا به عنوان امتیاز بالا در ارزیابی ها و یا به عنوان توسعه یافته بر اثر اجرای پروژه های بهبود)

4- همه شرکت هایی که ارزیابی می شوند یک Certificate از مؤسسه توسعه راه حل های منابع انسانی ، دریافت خواهند کرد.

5- در حین اجرای مدل و پس از اجرا، در صورت تمایل سازمان ها، ما با روابط عمومی آنها همکاری نزدیک خواهیم داشت تا قادر باشند در داخل سازمان و در جامعه برند خود را بر مبنای محیط کار آرمانی توسعه دهند.

 

از منظر مدیران، محیط کار آرمانی سازمانی است که اهداف سازمانی محقق شود، کارکنان با تمام انرژی و توان خود همکاری کنند و در قالب یک تیم یا خانواده فعالیت نمایند.

و از منظر کارکنان، محیط کار آرمانی سازمانی است که رهبرانی شایسته و بااعتبار دارد که انصاف و عدالت و احترام را رعایت می کنند و کارکنان در محیطی صمیمانه، به کار و شغل خود افتخار می کنند.

 

کارکنانی که به رهبران خود اعتماد دارند کار خود را به بهترین نحو ممکن و با تلاش مضاعف انجام می دهند و با تحقق اهداف سازمان، موجب سوددهی بالای سازمان می شوند. مدیرانی که  به کارکنان خود اعتماد دارند نیز با تفویض مسئولیت ها و اختیارات بیشتر، فضایی فراهم می کنند تا افراد تمام پتانسیل خود را در شرکت به کار گیرند و از کار خود لذت ببرند.

کارکنانی که به همکاران شان اعتماد دارند خود را بخشی از خانواده سازمان احساس میکنند و با هم حس صمیمیت دارند. در این سازمان ها نتایج حاصل از کار گروهی به مراتب بیش از مجموع نتایج  تلاش های فردی است.

 

شرکت ها از مدل محیط کار آرمانی در ایران استفاده میکنند؛ چرا؟

 

¬  چون دریافته اند در فضای رقابتی ایران، باید بتوانند با کارآمدی، اثربخشی و بهره وری بالایی اهداف شان را محقق کنند.

¬  چون دریافته اند برای تحقق اهداف سازمانی، باید کارکنانی با عملکرد ممتاز داشته باشند که صمیمانه و پرانرژی، حداکثر توان خود را در سازمان بگذارند و خود را جزئی از خانواده سازمان بدانند.

¬   چون دریافته اند کارکنان وقتی با تمام توان شان برای موفقیت سازمان تلاش می کنند که به رهبران شان اعتماد داشته باشند.

¬  چون دریافته اند کارکنان وقتی به رهبران شان اعتماد می کنند که رهبرانی شایسته داشته باشند و از رهبران شان رفتاری منصفانه و محترمانه ببیند.

 

مدل محیط کار آرمانی، مدلی نتیجه گرا- انسان گراست که برای نخستین بار توسط موسسه توسعه راه حل های منابع انسانی در کشور ارائه شد. این مدل پس از یک پژوهش یکسال و نیمه در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی پیشرو ایران که در صنعت های مختلف از سر آمدی برخوردار بوده اند، اجرا شد. 

 

خدمات شرکت توسعه راه حل های منابع انسانی :

 

ارزش آفرینی ما برای مشتریان

خدمات و محصولات ارایه شده توسط شرکت توسعه محیط کار آٰرمانی

ارزیابی سازمان بر اساس مدل محیط کار آٰرمانی

مرحله نخست اجرای مدل محیط کار آرمانی در شرکت ها، ارزیابی جامع سازمان بر اساس ۵ مگا فاکتور، ۱۵زیر فاکتور در ۱۱ حوزه ادراکی در سازمان هاست.

هفته محیط کار آرمانی

 هفته آخر اردیبهشت ماه هر سال به هفته محیط کار آرمانی اختصاص داده شده است که در آن آخرین یافته ها و تجارب موفق اجرای مدل در سازمان های ایرانی به اشتراک گذاشته می شود. 

محیط کار آرمانی

سخنان جناب آقای دکتر عبدالرضا حافظی در رابطه با تفاوت نگاه موسسه ما به مقوله رهبری

ارتباط با ما

با کارشناسان ما در گروه توسعه راه حل های منابع انسانی تماس بگیرید.

02188303439

سوالات متداول

توضیحات زیر بخش عنوان اصلی

آیا در مدل محیط کار آرمانی صرفا ارزیابی انجام میشود؟
در مدل محیط کار آرمانی صرفا ارزیابی صورت نمیگیرد. مهمتر از گزارشی که برای ارزیابی در این مدل ارائه میشود، در فصل آخر گزارش، برنامه های بهبود و نقشه راه جامع تغییر و تحول سازمان به سمت تبدیل شدن به یک محیط کار آرمانی شکل می گیرد.
آیا فقط شرکت های موفق میتوانند از این مدل استفاده کنند؟
این مدل در واقع از دل شرکت های موفق (Fortune) بیرون آمده است و معمولا شرکت هایی در این مدل حضور می یابند که به یک سطحی از موفقیت دست یافته اند و حالا قصد توسعه این موفقیت را دارند.
با توجه به اینکه مدل محیط کار آرمانی مدلی آمریکایی است، آیا در ایران قابلیت اجرا شدن دارد؟
شرکت توسعه محیط کار آرمانی این مدل را هفت سال پیش به ایران آورده و بر روی این مدل حدود یک سال و نیم کار پژوهشی انجام شده تا دریابد آیا این مدل میتواند به خوبی در ایران اجرا شود یا خیر. پس از این یک سال و نیم با حفظ ساختار اولیه مدل، تغییراتی در شیوه اجرا و متناسب سازی با شرایط ایران صورت گرفت که این مدل را برای شرکت های ایران ممکن ساخت.

برای مطالعه بیشتر