آموزش و توسعه سرمایه انسانی

ما در موسسه توسعه راه حل های منابع انسانی بر اساس نظریه های نوین یادگیری و آموزش از مدل ها و روش های یادگیری متنوع و اثربخش استفاده می کنیم تا توانمندی های سرمایه انسانی را ارتقا داده و عملکرد آنها را در سازمان بهبود دهیم... ویژگی های منحصر به فرد برنامه های آموزش و یادگیری مؤسسه : 1-برنامه های آموزشی مؤسسه بر اساس استاندارد آموزشی مؤسسات و انجمن های تخصصی بین المللی طراحی شده و مبتنی بر مقتضیات سازمان های ایرانی به صورت سفارش و اختصاصی (Tailor Made) ارائه خواهند شد. 2-در مراحل طراحی و اجرای برنامه ها،اساتید و تسهیل گران حرفه ای ،متخصص و به روز همکار ما هستند . 3-برنامه های آموزشی همگی Output Oriented طراحی می شوند تا نتایج ملموس و عملی برای سازمان ها به همراه داشته باشند. 4-اعتبار امروز ما پیامد رضایت فراگیران ،مدیران سازمان ها و مدیران منابع انسانی و آموزش سازمان هایی است که سابقه همکاری با آن ها را داشته ایم برای حفظ و توسعه آن از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم .

آموزش سازمانی چیست؟

نظام آموزش در سازمان ها 4 هدف مهم را دنبال می کند :
1- توانمند سازی و توسعه شایستگی های سرمایه انسانی
2- خردمند سازی سرمایه انسانی
3- فرهنگ سازی و توسعه ارزش های سازمانی
4- یادگیری مستمر منجر به تغییر و تحول فردی و سازمانی

اهداف فوق در پرتو توجه به 3 عنصر مهم در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی محقق خواهند شد:

طراحی و اجرای برنامه های آموزشی

چرا آموزش سازمانی در بزرگسالان اهمیت دارد؟

آموزش دهنده و آموزش گیرنده هر دو نقش مهمی در موفقیت برنامه آموزشی دارند . همان طور که لازم است در انتخاب مربیان و مدرسین از استانداردهای مدون و قابل قبول بهره ببریم، آموزش دادن به آموزش گیرنده ای که از هوشمندی و شایستگی های اولیه برخوردار نیست ، راندمان بسیار پایینی خواهد داشت .
در عین حال آموزش بزرگسالان در سازمان ها اصولی دارد که لازم است در طراحی برنامه های آموزشی به آن ها توجه شود . برخی از این اصول عبارتند از :
•بزرگسالان بايد بدانند چرا آموزش می بينند و اگر اين آموزش را نبينند چه مشكلاتی خواهند داشت
•بزرگسالان در محيط های غير رسمی و مشاركتی بهتر آموزش مي بينند لذا استفاده از روش های سينرگوژيك مانند اردو های آموزشی براي آن ها مؤثرتر است .
•بزرگسالان 70% آنچه مي شنوند را به سرعت فراموش می كنند لذا آموزش های مبتنی بر بازی و تمرین های گروهی فعال اثر بیشتری بر آنان دارد.
•بزرگسالان در هر پريود زمانی 20 دقيقه تمركز دارند.

بزرگ سالان تجربه دارند و فكر می كنند خيلي چيزها را می دانند  و تغيير نگرش، عادت ها و رفتار برايشان بسيار سخت است لذا باید از آموزش های توأم با تجربه برای آن ها استفاده شود.روش های آموزش مبتنی بر سینرگوژی که مشارکت مخاطبان در فرآیند آموزش را به همراه دارد و مبتنی بر Team Learning است، اثربخشی بالاتری نسبت به روش های مبتنی بر آندراگوژی و پداگوژی دارند . اردوهای آموزشی نمونه ای از این روش هستند که بر اساس OTM طراحی و اجرا می شوند.

انواع آموزش برای کارکنان در سازمان ها

آموزش می تواند Knowledge-Based/Skill-Based Training برای ارتقاء دانش و مهارت کارکنان باشد یا Attitude-Based Training برای تغییر نگرش آن ها
برای طراحی فرآیند آموزش نیز الزامات ویژه ای وجود دارد که لازم است به اقتضای موضوع و محتوا و مخاطب آموزش به آن ها توجه کنیم. این الزامات شامل محتوای آموزش، سناریوی آموزش، فضای آموزش و روش های آموزش است.

نمونه ای از مهم ترین روش های آموزش عبارتند از :

متناسب با هر یک از روش های آموزشی فوق لازم است از فضای آموزشی مناسب استفاده نماییم مانند فضای سمیناری، کارگاهی، اردویی (Workshop) ، فضای حل خلاق مسئله (Creative Problem Solving)، فضای حل تیمی مسئله (Team Based Problem Solving) ، …
هر یک از روش های آموزشی فوق ابزارهای آموزشی ویژه خود را نیاز دارد مثلاً می توان از روش های متعدد و متنوع Brainstorming ، انواع کارهای گروهی، انواع بازی های جذاب و خلاق داخل سالن (Indoor) یا فضای باز (Outdoor) ، مطالعه مقاله، ارائه مطلب، پرسش نامه، …. استفاده کرد .
هنر مربیان و مدرسان و تسهیل گران آموزشی طراحی و استفاده از متدلوژی و ابزارهای آموزشی متناسب با اهداف آموزش و همچنین توانمندی و بلوغ و فرهنگ مخاطبان است.

8 نمونه از طراحی و استفاده از متدلوژی و ابزارهای آموزشی در سازمان

  1. آموزش های آندراگوژیک ، پداگوژيك یا سينرگوژيك
  2. آموزش های فردی ( Personalized ) یا گروهی
  3. آموزش های رسمی ( مانند دوره آموزشی ) یا غير رسمی ( نظير ديدن فيلم )
  4. آموزش های آميخته با كار (Work Embedded) يا جدا از كار
  5. آموزش های خود توسعه ای (Self Development) يا دگر توسعه ای
  6. آموزش های درون سازمانی ، برون سازمانی در ايران و برون سازمانی خارج ايران
  7. آموزش های تئوريك و يا همراه با تجربه انجام كار
  8. آموزش های كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از سرفصل های آموزشی گروه راه حل های توسعه منابع انسانی، از طریق لینک برنامه های توسعه و یادگیری سطوح مختلف سازمان اقدام بفرمایید.

ارزش آفرینی ما برای مشتریان

خدمات و محصولات ارایه شده توسط موسسه توسعه رهبری و استعداد ها

آموزش های متنوع و جذاب

آموزش های خروجی محور، جذاب و مبتنی بر روش های نوین یادگیری و آموزش

OTM

یکی از به روز ترین روش های آموزش، برگزاری دوره های آموزشی در اردو های بیرون شهر است. مهمترین مراکز آموزشی دنیا، ازین روش برای یادگیری عمیق و ماندگار استفاده میکنند.  این دوره ها آمیخته ای از آموزش مستقیم توسط اساتید مربوطه و آموزش غیر مستقیم به وسیله بازی های مرتبط با موضوعات  می باشد. این دوره ها در طیف گسترده ای از موضوعات برگزار می شوند و مخاطبان آن می توانند از سطوح مختلف سازمان باشند. 

۲۴ Hours

نخستین برنامه یادگیری، مشاوره و اجرا که طی 24 ساعت در قالب 4 جلسه 8 ساعته به سازمان ها کمک میکند تنها با 10% هزینه واقعی مشاوره، هریک از نظام های منابع انسانی سازمان خود را طی سه هفته تدوین کنند. آموزش در قالب 4 جلسه 8 ساعته طی یکماه برای تدوین یک فرآیند، یک سیستم یا یک سند در حوزه مدیریت سرمایه انسانی

آموزش ویژه مدیران غیر منابع انسانی برای رهبری موثرتر سرمایه انسانی

A Cup of HR

دوساعت برنامه فشرده برای ارائه آخرین یافته های حوزه مدیریت سرمایه انسانی دنیا

PHRM

Professional Human Resource Management

آموزش و توسعه سرمایه انسانی

سخنان جناب آقای دکتر عبدالرضا حافظی در رابطه با آموزش و توسعه سرمایه انسانی

ارتباط با ما

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با برنامه های آموزشی گروه توسعه راه حل های منابع انسانی با ما در تماس باشید.

با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا نیازهای آموزشی افراد در شرکت ها فقط مربوط به شغل فعلی آنها میباشد؟
خیر. ما نیازهای آموزشی افراد را هم برای شغل فعلی شان ، هم برای شغلی که در آینده با پیشرفت می توانند به آن برسند، هم بر اساس استراتژی های سازمان و هم بر اساس دانش روز دنیا تعیین میکنیم. بنابراین نیازهای آموزی افراد فراتر از شغلی است که در حال حاضر دارند.
آیا توسعه منابع انسانی تنها از طریق آموزش تامین میشود؟
خیر. ما در بحث توسعه منابع انسانی علاوه بر آموزش، مباحثی همچون مربیگری(Coaching)، مدیریت پروژه (Project Management)، غنی سازی شغل(Job Enrichment) و سایه سازی(Shadowing) نیز داریم.

اخبار و رویدادها