ایجاد فرهنگ قدردانی در سازمان

قدردانی از کارمندان در سازمان

تاثیر فرهنگ قدردانی از کارمندان

فرهنگ قدردانی، کارکنانی متعهد و وفادار بوجود می آورد. برای انکه بتوانید قدردانی از کارکنان را به بخش جدایی ناپذیر فرهنگ سازمانی تبدیل کنید، به تمرینات معنی دار و آگاهانه ای  نیاز دارید.
قدردانی و به رسمیت شناسی کارکنان از دیرباز، سنگ بنای مدیریتِ مؤثر بوده است. اما امروزه به دلیل تشدید رقابت بر روی استعدادها، روشهایی که سازمان برای ارج نهادن کارکنان استفاده می کند، بیش از پیش اهمیت یافته است.
ایجاد فرهنگ قدردانی یک آغاز است، پس اگر سازمانتان فاقد چنین فرهنگی است، این میتواند یک قدم اولیه خوبی باشد! اما سازمان های بزرگ پا فراتر گذاشته و به طور مداوم روشهای تجلیل از کارکنانشان را مورد ارزیابی قرار می دهند. این فرآیند با رشد بیشتر سازمان، حتی به مقدار بیشتری چالش برانگیز می شود و رهبران مجبورند که درباره روشهایی که باعث بهتر شدن قدردانی از کارکنان می شوند، بازنگری کنند.
تاثیر فرهنگ قدردانی از کارمندان

قدردانی و به رسمیت شناسی کارکنان به چه معناست؟

به رسمیت شناسی کارکنان به تمام روش هایی اطلاق می شود که سازمان از طریق آنها قدردانیش را نسبت به مشارکت کارکنان نشان می دهد. قدردانی از کارکنان می تواند به روش های مختلفی صورت گیرد و ممکن است که پاداش مالی را نیز شامل شود.
شرکت ها بر اساس مواردی به شرح زیر از کارکنان خود قدردانی می کنند:
دستاوردها
نشان دادن رفتارهای مطلوب
فراتر از انتظارات ظاهر شدن
رویدادهای مهمی چون استخدام دائم

چرا قدردانی از کارکنان مهم است؟

ما از همان سنین کودکی، مشتاقانه طالب تأیید و قدردانی والدین، معلمان و دوستانمان هستیم. اشتیاق ما برای گرفتن تأیید مثبت از دیگران به ویژه در دوره های رشد آنچنان شدید است که می توانیم حتی یک واکنش خنثی را به عنوان یک واکنش منفی تلقی کنیم.
این فرآیند تا زمانی که ما وارد محیط کار می شویم ادامه خواهد داشت.

چگونه از کارکنان تقدیر کنیم؟
چگونه از کارکنان تقدیر کنیم؟

• حفظ استعدادهای برتر
• افزایش تعهد کارکنان
• تشویق کارکنان به عملکرد بهتر
• تأثیرگذاری بر تلاش داوطلبانه

کمپانی محیط کار آرمانی  تحت گواهی اُسی تنر، مطالعه ای بر روی تعهد کارکنان و اینکه مدیران چگونه میتوانند محیط کاری مناسبی برای ارتقای تعهد کارکنان ایجاد کنند، انجام داده اند.
کارکنان با سؤالی بدین مضمون مورد بررسی قرار گرفتند: مهم ترین چیزی که مدیر یا شرکت شما در حال حاضر برای بهتر شدن کارکردتان انجام میدهد، چیست؟"
شنوندگان پاسخ های متنوعی به سؤال مطرح شده دادند، اما نتایج برآمده از آن یک الگوی واضح را نشان می دادند. 37% پاسخ دهندگان گفته بودند که قدردانی بیشتر، موجب تشویق به بهتر کار کردن می شود.
باوجود آنکه در پاسخ ها مواردی چون الهام بخشی و استقلال نیز دیده می شدند، قدردانی رایج ترین موضوع در میان آنها بود. این مطالعه نشان می دهد که تأیید، بازخورد و پاداش مؤثرترین عوامل الهام بخشی کارکنان به انجام کار بهتر هستند.

راهنمای کامل قدردانی از کارکنان

ما با محدودکردن اظهارات متعدد نظرسنجی انجام شده توسط محیط کار آرمانی به منظور اندازه گیری تعداد کارکنانی که احساس می کردند در محیط کار مورد قدردانی واقع شده اند، توانستیم تأثیر فرهنگ قدردانی بر تجربیات کارمندان را ببینیم.
محیط کار آرمانی، تعداد 1/7 میلیون پاسخ نظرسنجی که بین سالهای 2018 تا 2020 و ازمیان شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ جمع آوری شده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
قدردانی باعث می شود که کارمندان ترفیع ها را عادلانه بدانند و برای نوآوری و تلاش بیشتر انگیزه داشته باشند.
با مقایسه تجربه کارکنانی که قدردانی شده اند با آنهایی که مورد قدردانی قرار نگرفته اند، به این نتیجه می رسیم که قدردانی به شدت در قسمت های متعددی با فرهنگ مثبت سازمانی گره خورده است.

مقایسه کارکنانی که به طور مداوم، احساس مورد قدردانی واقع شدن نداشته اند با آنهایی که این حس را در محیط کار تجربه کرده اند نشان می دهد که:

راهنمای کامل قدردانی از کارکنان
2/6 برابر محتمل تر است که  کارکنان فکر کنند که ترفیع ها عادلانه هستند.
2/2 برابر محتمل تر است که قدردانی منجر به نوآوری و ظهور ایده های جدید شود.
2/2 برابر محتمل تر است که افراد بگویند که تمایل دارند که بیش از حدمعمول ظاهر شوند.

قدردانی از کارکنان با افزایش رضایت شغلی در ارتباط است
در همان نظرسنجی شاخص اطمینان، زمانی که از کارکنان سؤال شد که چه چیزی باعث بهتر شدن محیط کارشان می شود، آنهایی که به سؤالات ارزیابی قدردانی پاسخ مثبتی داده بودند، گفتند که "فوق العاده  خوش شانس: هستند، "از بودن در آن سازمان لذت می برند" و محیط شرکت "بسیار نشاط بخش و یکپارچه" است و برخی نیز به موفقیت شغلی خود اشاره کرده بودند.
کارکنانی که احساس کرده بودند که مورد قدردانی واقع نمی شوند نیز در برشمردن  موارد تأثیرگذار بهتر شدن محیط کار، مشکل داشتند.
در مقابل، کارکنانی که احساس کرده بودند که در محیط کار مورد قدردانی واقع نمی شوند ، به همان سؤال پاسخ هایی چون "فرق گذاشتن" و "رقابت بر سر محبوبیت" داده بودند. این موارد نشان می دهند که چیز زیادی برای بهتر شدن محیط کارشان وجود ندارد. "مزایای رقابت" تنها مضمون مثبت در میان پاسخ ها بود.

زمانی که سؤال شد چه چیزی محیط کاری را بهتر می کند، کارکنانی که احساس عدم به رسمیت شناخته شدن داشتند با عباراتی پاسخ داده بودند که نشان دهنده احساساتی چون رفتار ناعادلانه و یک محیط کاری دستکاری شده بودند. کلماتی چون "تبعیض لجام گسیخته،" "تاکتیک های ترس،" توقف اخراج" و "فردای کاری" رایج ترین عبارات گروه به رسمیت شناخته نشده بودند.

چگونه می توان یک فرهنگ قدردانی ارزشمند و با مفهوم ایجاد کرد؟

مشتریان شرکت محیط کار آرمانی، حتی آنهایی که از یک فرهنگ قدرتمند سازمانی برخوردار هستند،  در تشخیص زمان قدردانی از گروه یا فرد مشکل دارند.
قدردانی از کارکنان دارای یک برنامه عمومی نیست، با این وجود مدیران می توانند از 5 جزء کلیدی استفاده کنند.

5 راهکار کلیدی برای قدردانی از کارکنان

راهکار کلیدی برای قدردانی از کارکنان
1. ویژه بودن و مرتبط بودن
قدردانی زمانی بامعنی تر خواهد بود که با یک موفقیت ویژه یا هدف شغلی در ارتباط باشد. کارکنان در صورتی که بدانند به چه علتی مورد قدردانی واقع شده اند، بهتر می توانند قدردانی را با رفتارشان ارتباط دهند. این موضوع باعث استمرار عملکردهای قدرتمند می شود.
قدردانی درست نیز متناسب با فرد است. انتخاب هر یک از پنج زبان قدردانی در محیط کار باید متناسب با آن چیزی باشد که فرد ترجیح می دهد.
2. به موقع بودن
قدردانی که ماه ها با تأخیر انجام شود، تقریباً به اندازه آن قدردانی که به موقع است، معنادار نخواهد بود.
مدیران هرچقدر که قدردانی را به تعویق بیاندازند، کارکنانشان به احتمال کمتری تبعیض ها را برحق خواهند دانست. از اینرو قدردانی از کارمندان باید یک اولویت و دارای یک سیستم رسمی باشد، به این منظور که بیشترین و بهترین اثر را بگذارد.
3. قدردانی در اندازه و اشکال مختلف صورت می گیرد
تحقیقات زیادی نشان می دهند که افراد با چیزی غیر از وجه نقد انگیزه می گیرند. همچنین مهم است که توجه شود که موقع دادن یا دریافت قدردانی، هر فردی خواسته یا استایل مخصوص خودش را دارد.
به طور کاملاً واضح و دقیق، زبان قدردانی هر فردی را پیدا کنید و سپس بر اساس آنها از فرد مورد نظر قدردانی کنید.
در کنار پاداش یا ترفیع، یک هدیه ویژه را نیز مدنظر قرار دهید، آنها را به یک شام یا چیزهای دیگری دعوت کنید و نشان دهید که جایزه  آن فرد مخصوص و ویژه همان فرد است.
4. چیزهای کوچک اثرات بزرگی دارند
اگرچه قدردانی از دستاوردهای بزرگ یک امر ضروری است، تأثیر سپاسگذاری روزمره در انگیزه دادن به کارکنان را نادیده نگیرید.
نوشتن دست نوشته، یا استفاده از شبکه داخلی برای  تشویق رفتار خوب شخصی میتواند به القای یک فرهنگ متداول قدردانی کمک کند. سپاسگذاری تنها نبایستی از سمت شخص مدیر باشد، گاهی کارکنان از  سپاسگذاری هایی که از سمت همکاران خود دریافت می کنند، بیشتر انگیزه می گیرند.
5. ارتباط با تصویر بزرگتر
قدردانی به کارکنان کمک می کند که بفهمند سازمانشان برای آنها و نیز سهمی که افراد در موفقیت تیم و کل سازمان داشته اند، ارزش قائل است.
این امر به ویژه در زمان رشد یا تغییر سازمان بسیار مهم است. کارکنان زمانی که میبینند سازمان برایشان ارزش قائل است، به امنیت روانی می رسند و به انجام دادن کارهای بهتر و بزرگتر انگیزه می یابند.
اخبار مربوط به نحوه تلاش شرکت برای دست یافتن و انجام مأموریت را به طور منظم به اشتراک بگذارید و چگونگی ارتباط اهداف فردی کارکنان را با آن مأموریت توضیح دهید.
سازمانهایی که در فهرست 100 شرکت برتر برای کار کردن مجله خوشبختی (Furtune magazine) قرار دارند، در قدردانی از کارکنان سرآمد بوده اند.
در اینجا مثالهایی از چند سازمان موفق که دارای روش هایی هدفمند جهت قدردانی و احترام به کارکنان خود بوده اند، آورده شده است.

روش های قدردانی از کارمندان

روش های قدردانی از کارمندان
1. تجلیل از کارکنان را برای مدیران آسان کنید
هتل های زنجیره ای جهانی هیلتون، یک تقویم قدردانی سالیانه را برای مدیران تهیه دیده است. این تقویم دارای 365 ایده ارزان، کم هزینه و پیاده سازی آسان، برای قدردانی از کارکنان می باشد.
این تقویم، یکسری یادآوری ها و نکاتی برای برنامه های قدردانی در سطح سازمانی و دپارتمانی، بهترین تمرین های قدردانی، تاریخ های مهم مانند هفته بین المللی خانه داری و نقل قول های قدردانی را در خود جای داده است.
این تقویم به کاربران اجازه می دهد که سالگردهای خدمت کارکنان و اتفاقات محلی را در آن ثبت کنند. کاربران می توانند نسخه چاپی تقویم را به شکل پی دی اف دانلود کنند یا یک فایل را به تقویم شخصی شان اضافه کنند.
2. قدردانی را به یک رویداد اعلام وضعیت قرمز تبدیل کنید
زمانی که مشتری های خدمات حرفه ای شرکت کرو (Crow) به نظرسنجی رضایت مشتری پاسخ می دهند و نام فردی که بهتر از حد معمول عمل کرده است را ثبت می کنند، نظرسنجی یک علامت هشدار تولید می کند.
کرو در گام بعدی علامت هشدار را توسط برنامه "نیکی رو به دیگری انتقال بده" دریافت می کند. افرادی که شناسایی شده اند، می توانند این کار خوب را برای دیگر همکارانشان که نقش مهمی در خدمت رسانی به مشتری ها داشته اند، اما نامشان در پاسخ های نظرسنجی ذکر نشده است، منتقل کنند.
کرو، نام اسامی دریافت کننده علامت هشدار و برنامه نیکی را به دیگری انتقال بده را در خبرهای اینترنتی مورد تقاضا (Newswire On Demand) به اشتراک میگذارد تا دیگران از این موارد درس بگیرند و افراد نیز احساس کنند که مورد قدردانی قرار گرفته اند.
3. حرکات نمادین سپاسگذاری
سیستم خدمات بهداشتی با نام منابع سلامتی تگزاس، سال های مهم خدمت کارکنان را با افزایش پنج ساله ارج می نهد.
در هر رویداد بزرگی، برگزیدگان یک سالنامه جشن سفارشی زیبا دریافت می کنند. در ابتدای این سالنامه یک پیام قدردانی ویژه ازسمت مدیر عامل و در داخل آن پیام های سپاسگذاری و تشکراز سمت مدیر و همکاران و همچنین عکس هایی از کارمند برگزیده که در حال کار با گروه، در حال سرگرمی و انجام مأموریت می باشد، گنجانده شده است.
 قدردانی یک امر کاملاً ضروری محیط کار است و نیازی به انجام کارهای پیچیده یا گران ندارد.
از کارکنانتان بپرسید که چه نوع قدردانی برایشان بامفهوم تر است. ممکن است تعجب کنید که چه اظهارات ساده و واقعی قدردانی می تواند آنها را به انجام بهتر کار تشویق کند.

آیا فکر می کنید که کارکنانتان حس می کنند که مورد قدردانی واقع شده اند؟

 بر اساس بیش از 30 سال  مطالعه تجربیات کارکنان، ما یک نظرسنجی از کارکنان را طراحی کرده ایم. در این نظرسنجی سطح قدردانی از کارکنان، اعتماد، نوآوری و غیره  مورد اندازه گیری و بررسی قرار گرفته است. درباره این نظرسنجی، امروز با ما تماس بگیرید.

ثبت نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *