بیست خط قرمز برای مصاحبه

Job INterview 2

لیست غیر قابل مذاکره در فرایند مصاحبه شغلی

اگر تا به حال با متقاضیان شغلی مصاحبه داشتید، به یک لیست غیرقابل مذاکره نیاز دارید. این لیست حین فرآیند مصاحبه شغلی به شما کمک میکند که "علائم اخطاری" در متقاضی که نشان میدهد او برای این سمت و یا سازمان کارآمد نیست را بیابد. وقتی یک متقاضی یکی از این علائم را ابراز کند، این فرد دیگر گزینه ای بالقوه برای استخدام نخواهد بود. ما از این لیست غیر قابل مذاکره در شرکت قدیمی من استفاده کردیم، که باعث شد بازدهی شرکت را تا بیش از 90 %در یک سال کنترل کنیم. منشاء این لیست، موقعیت های بسیاری هستند که برای کارمندان جدید کار نخواهند کرد (به اخراج و استعفای آنها می انجامد)، در این حالت باید یکی از مصاحبه کنندگان نظری با چنین مصداقی عنوان کند: " همانطور که میدانید، وقتی با او مصاحبه کردم متوجه شدم که این فرد... (جای خالی را با هریک از فاکتورهای لیست زیر پرکنید). وقتی مصاحبه کردن مطرح است، به خودتان ایمان داشته باشید. در اینجا لیستی از 20 مورد رفتار یا واکنش غیرقابل مذاکره که باید برای اکثر مشاغل خط قرمز باشد را عنوان میکنیم. این لیست به شما کمک خواهد کرد که لیست مخصوص به خودتان را ایجاد کرده و در آن از علائم اخطاری رفتاری استفاده کنید که با فرهنگ سازمان شما در تضاد است.

20 خط قرمز رفتاری مشاغل در مصاحبه شغلی

  1. نمیتوانست در چشمان من نگاه کند.
  2. به ابتدایی ترین سوالات نمیتواند موجز و مستقیم پاسخ دهد، بلکه به عکس یک جواب گنگ و منحرف کننده ارائه میدهد.
  3. سر موقع در جلسه مصاحبه حضور پیدا نکرده و نتوانست دلیلی موجه و مشروع برای تاخیر خود ارائه کند.
  4. حین اولین صحبت در مصاحبه، درباره تعداد روزهای مرخصی و تعطیلات رسمی کاری مجاز سوال پرسید.
  5. درباره حوزه کاری سازمان چیزی نمیدانست و/یا درباره عملکرد شغلی خود نیز نمی دانست.
  6. به رئیس/کارفرمای قبلی خود بددهانی کرده بود.
  7. در صحبت درباره تجربه کارمندی حال حاضر و یا گذشته خود، بسیار هیجانی و دراماتیک برخورد کرد.
  8. بسیار آرام حرکت می کرد و انرژی بسیار کمی از خود نشان داد.
  9. نتوانست به یکی از سوالات مهم مصاحبه جواب صادقانه و صریح بدهد. سوال: " لطفا یک اشتباه بزرگی که در شغل خود طی سه سال گذشته مرتکب شده اید را با ما به اشتراک بگذارید". (طبق نظرسنجی ملی %43، SHRM از مدیران منابع انسانی باور دارند که دلیل اولی که کارمندان کارآمد نیستند این است که نمیتوانند بازخورد بگیرند و به عبارت دیگر آنها آدمهای کاملی هستند که هیچ خطایی نمی کنند). تحلیل پاسخ هایی که به این سوال داده می شود بسیار سرگرم کننده است، چرا که از هر 10 نفر، 9 نفر یا اشتباهی را به اشتراک گذاشته و بعد دیگران را مقصر می دانند و یا چند دقیقه ای ساکت می نشینند و بعد هم چنین ابراز می کنند که نمیتوانند موردی را که اشتباه کرده باشند را در ذهنشان بیابند؛ آن هم در طی سه سال گذشته!!
  10. لباس و یا لحن نامناسب داشت.
  11. حین مصاحبه آدامس می جوید.
  12. رفتاری از خود بروز داد که نشان دهنده بی ادبی، بی احترامی و شلختگی بود. برای مثال وقتی پیشنهاد یک لیوان یا بطری آب در ابتدای جلسه را پذیرفت، ظرف یا بطری را در انتهای مصاحبه روی میز رها کرد، به جای آنکه  آن را دور انداخته و یا با خود به اتاق استراحت ببرند. یکی از مصاحبه کنندگان برای من تعریف میکرد که یکی از داوطلبان با گستاخی تمام با یک لیوان نوشیدنی بزرگ (Gulp Big)به مصاحبه آمد و آن را روی میز رها کرد، رطوبت جدار بیرونی لیوان روی میز ریخته بود! چه وضعیتی بود!!
  13. فرد جواب و یا اطلاعات ناسازگار و متناقض میداد.
  14. به تلفن همراه خود نگاه میکرد، به تماسی جواب داده و یا مشغول تایپ جواب یک پیام حین مصاحبه بود
  15. سوالات درباره سمت شغل و یا سازمان در جهت بررسی اینکه آیا استطاعت انجام کار را دارد یا خیر پرسیده نشد و در واقع عدم کنجکاوی درباره هردو بروز داد.
  16. از خود ضعف نشان داد که به روشنی بیانگر عدم مناسب بودن برای شغل بود(برای مثال: یک فرد درونگرا که ترجیح می دهد تنها کار کند، برای سمت پشتیبانی و سرویس مشتری به مصاحبه آمده بود).
  17. به وضوح نشان داده که برای "شغل" به مصاحبه آمده است، طوری که در مغایرت کامل با ابراز کمی اشتیاق و انگیزه برای انجام دادن سمت مورد نظر بود.
  18. نامه و یا پیام تشکر و قدردانی پس از مصاحبه در یک زمان مناسب بعد از مصاحبه ارسال نکرد. (اگر بلافاصله بعد از مصاحبه ایمیل دریافت نکردید، باید منتظر یک کارت پستی باشید).
  19. یک پیام بعد از مصاحبه جهت پیگیری ارسال کرد، اما بسیار کلیشه ای بوده و گویا برای همه مصاحبه کاری ها استفاده شده است،اسامی غلط نگارشی داشته و مهارت های نگارشی و دستور زبانی این چنین نشان می دهد.
  20. برای مصاحبه دوم دعوت شده و یا از او درخواست شد که اطلاعات تکمیلی ارائه کند، اما در زمان مقرر پاسخ داده نشد.

لیست غیرقابل مذاکره خود را تهیه کنید تا از فرآیند مصاحبه به عنوان سنگ محک ارزیابی افراد مصاحبه شونده استفاده کنید.از لیست خود استفاده کرده و اگر رفتار یا عملکردی غیرقابل پذیرش مشاهده کردید هیچ استثنایی قائل نشوید.

مطمئن باشید جواب میگیرید.

Job Interview 1

Kevin Sheridan نویسنده، سخنگو و مشاور کوین شریدان یک سخنران کلیدی شناخته شده در سطح بین الملل، نویسنده ای با بالاترین فروش از نظر نیویورک تایمز، و یکی از پرمخاطب ترین صداها در حوزه اشتغال کارمند است. برای شش سال پیاپی، او صاحب افتخار در مجله 100 سخنران رهبری برتر و همچنین 100 متخصص برتر اشتغال کارمند بود. او همچنین افتخار داشت جایزه 101 اینفلوئنسر برتر در حوزه اشتغال کارمند را در سال 2017 به دست آورد. با سی سال تجربه به عنوان مشاور عالی رتبه مدیریت منابع انسانی، کوین به برخی از بزرگترین سازمانها در بازسازی فرهنگی که اشتغال کارآمد را تقویت میکند کمک کرده که منتج به کسب جوایز و افتخارات متعدد برای او شد. خلق اولیه کوین،PEER ،همواره به عنوان یک عامل به تعویق افتاده، اما تحول برانگیز در حوزه اشتغال کارمندان است. اولین کتاب او، ساخت یک فرهنگ مغناطیسی، به 6 لیست از پرفروش ترین ها از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و یو اس ای تودی رسید. او همچنین نویسنده مدیر مجازی نیز هست، که به بررسی نحوه مدیریت موثر کارمندان دورکار می پردازد. کوین در سال 1988 از مدرسه بیزنس هاروارد (School Business Harvard)، مدرک MBA گرفته، و تخصص خود را در استراتژی، مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی متمرکز کرد. او همچنین یک کارآفرین است که 3 کمپانی مختلف را راه اندازی کرده و فروخته است.

ثبت نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *