چرا احترام در محیط کار مهم است؟

احترام در محیط کار

اهمیت احترام در محیط کار

فرقی نمی کند در چه صنفی هستید، احترام در هر سطحی لازم است. اگر به دنبال یک سازمان و یا شرکت با محیط کار آرمانی هستید باید به این موضوع مهم توجه کافی داشته باشید.
بدون احترام کارکنان احساس می کنند که مورد قدردانی واقع نشده اند و این تأثیر خوبی بر کسب و کار نمی گذارد. این کمبود کارکنان را وا می دارد تا در جای دیگری به دنبال کار باشند و در صورتی که آنجا بگویند که در محیط کاری شما مورد ارزش و احترام واقع نمی شدند، به اعتبار کاری تان لطمه وارد خواهد شد.
در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که احترام در محیط کار به چه معناست، چرا مهم است، چگونه می توانید فرهنگ احترام را در محیط کار گسترش دهید و در نهایت به برخی سؤالات در این زمینه پاسخ داده می شود. 

احترام در محیط کار چیست؟

احترام به معنای درک اهمیت و ارزش یک شخص و نشان دادن مقدار مناسب احترام و توجه به اوست. 
احترام در تمام روابط محیط کاری باید وجود داشته باشد.
کارفرمایان باید به کارکنانشان احترام بگذارند و کارکنان نیز به کارفرمایانشان.همکاران نیز نسبت به هم باید با احترام رفتار کنند.
علاوه بر این تمام افراد سازمان باید نسبت به هم با احترام رفتار کنند، از جمله آنهایی که در یک محیط کاری هستند اما ممکن است مستقیماً با سازمان مرتبط نباشند (مانند کارکنان تعمیر و نگهداری).
این به معنای احترام متقابل است.
احترام تنها به موقعیت های ویژه ای محدود نمی شود، بلکه همیشه حتی زمانی که شما مستقیماً با افراد در ارتباط نیستید نیز باید وجود داشته باشد.
شما باید همان سطح از احترام به افراد را چه در روز کاری و داخل محیط کار و چه خارج از آن حفظ کنید.
در صورتی که به عنوان شخصی شناخته شوید که احترام افراد را در غیابشان حفظ نمی کنند، اعتماد دیگران را از دست می دهید و ممکن است از محیط کار طرد شوید.
توجه داشته باشید که احترام تنها نباید طی عرصه های حرفه ای نشان داده شود، بلکه باید به احساسات دیگران نیز تعمیم داده شود.
تصور بر این است که محیط کاری باید دور از احساسات نگه داشته شود. با این حال، این یک تفکر بسیار قدیمی است. در حال حاضر نشان دادن احساسات در محیط کار به امری عادی تبدیل شده است.
شما باید در صورت بروز احساسات، همیشه ادب و احترام را حفظ کنید. انسانها در موقعیتهای مختلف، واکنشهای متفاوتی نشان می دهند و مهم است که شما به کارکنانتان یا همکارانتان اجازه دهید که بدانند احساساتشان واقعاً مورد توجه قرار می گیرند.
احترام متقابل بهترین راه اصلاح اخلاق تیمی محیط کار است. کارکنانی که مورد احترام واقع می شوند، هنگام ابراز افکارشان کمتر مضطرب می شوند. در چنین شرایطی هم اندیشی و ایده پردازی بهتری در محیط کار شکل می گیرد و در نتیجه نتایج بهتری حاصل می شود.
اهمیت احترام در محیط کار

نکات طلایی احترام در محیط کار

- احترام باعث بهتر شدن اخلاق تیمی می شود.

احترام باعث می شود همکاران از یکدیگر بیاموزند و با هم مشارکت کنند. این موضوع هم چنین ممکن است مقدمه ای بر جلسات غیر رسمی آموزشی باشد.

چنین محیط هایی باعث برانگیختن نوآوری و سخت کوشی می شود چرا که کارکنان می دانند که کارهایشان مورد ارزش و توجه قرار می گیرند.

- احترام باعث حل راحت تر تضادها می شود.

هر تیمی ممکن است گاهی دچار تضاد و ناسازگاری شود.
تضاد و ناسازگاری باعث کاهش بهره وری و همکاری می شود، به ویژه زمانی که به طور رضایت بخشی حل نشود.
همکارانی که برای همدیگر احترام قائل نیستند، ممکن است در طول تلاش های میانجی گرانه با سوءنیت بحث کنند، چرا که نسبت به هم احترام کافی نداشته و هنگام صحبت حرف های ناشایست به زبان می آورند.
کارکنانی که نسبت به هم احترام متقابل دارند، تضاد و ناسازگاریشان را به طور راحت تری حل می کنند، چرا که هنگام مکامله، نسبت به هم احساس راحت تری داشته و سریعتر به توافق می رسند.

- احترام متقابل باعث بهبود ارتباطات در سازمان می شود.

ارتباط یکی از اجزای مهم هر تیمی است.
بدون یک ارتباط مؤثر، تکمیل پروژه ها به طول می انجامد و ممکن است دستورالعمل ها به درستی درک نشوند.
احترام متقابل موجب شکل گیری و جریان راحت تر ارتباطات می شود، چرا که همکاران راحت تر با هم صحبت می کنند و برای شفاف شدن موضوع مایل به بیان دوباره آن هستند.
در چنین شرایطی و با بوجود آمدن بیشترین همکاری بین کارکنان، پروژه ها سریعتر و به موقع تکمیل می شوند.

- احترام موجب بهر وری و تعهد می شود.

زمانی که فرهنگ احترام وجود داشته باشد، احتمال افزایش بهره وری بیشتر خواهد بود، چرا که کارکنان می دانند که کارهایشان مورد قدردانی در سازمان واقع می شوند.
احترام متقابل هم چنین باعث به وجود آمدن ایده های خلاقانه تر می شود  که به طور بالقوه تأثیر مثبتی بر سازمان دارند.
این موضوع هم چنین باعث می شود کارکنان به سازمان تعهد بیشتری داشته باشند آنچنان که بخواهند از طریق افزایش علم و آگاهی، ایده هایی برای پیشرفت فرآیند شرکت ارائه دهند.

- احترام باعث بهتر شدن تصویر شرکت تان می شود.

سازمانی که دارای فرهنگ احترام است، توجه ها را به خود جلب می کند، همانطور که اخبار کارفرمایی که به کارکنانش بی احترامی می کند یا از آنها قدردانی نمی کند، نیز سریع پخش می شود.
شما با احترام گذاشتن به کارکنانتان، بر اعتبار سازمان تان می افزایید و کارفرمای مورد علاقه ای خواهید شد که دیگران می خواهند از کارکنان شرکت او باشند. این موضوع باعث جذب استعدادها به سازمان و قوی تر شدن نیروی کاری آن خواهد شد.
احساس عدم احترام واقع شدن یکی از مهم ترین دلایلی است که افراد شغل شان را ترک می کنند.
حفظ سطح قابل قبولی از احترام در محیط کار می تواند باعث افزایش سطح رضایت مندی کارکنان و کاهش فرصت های پیگیری مشاغل دیگری شود.

- می تواند باعث کاهش جابه جایی پرسنل شود.

حفظ یک پرسنل ثابت برای یک کسب و کار فوق العاده سودمند است.
کارکنانی که مدت طولانی تری در یک شرکت باقی مانده اند، تمایل دارند سازمان و صنعت آن را بهتر درک کنند و این خود بسیار با ارزش است. هم چنین هزینه های ناشی از آموزش و استخدام کارکنان جدید کاهش خواهد یافت.
فرهنگ احترام را در محیط کار

چگونه فرهنگ احترام را در محیط کارتان توسعه دهید؟

اگر احساس می کنید که در محیط کارتان احترام وجود ندارد، امیدتان را از دست ندهید؛ روشهایی وجود دارند که به کمک آنها می توانید در محل کارتان فرهنگ احترام ایجاد کنید.

- موفقیت همکاران یا پرسنل تان را تبریک بگویید.

هیچ محدودیتی برای میزان تحسینی که یک فرد می تواند انجام دهد یا دریافت کند، وجود ندارد. انسان ها اغلب در محیط کار کمی خود خواه هستند که این امر می تواند دیدن موفقیت دیگران را سخت کند. با این وجود مقداری تحسین کردن و تبریک گفتن موفقیت دیگران می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
یک روز نیز ممکن است زمانی که شما نیز به موفقیتی دست یافته اید، لطف تان جبران شده و  مورد تحسین و تبریک واقع شوید.
از طرفی نیز ممکن است بتوانید در پروژه بعدی، هنگام نیاز روی آن شخص حساب باز کنید و از او کمک بخواهید.
در آخر، تحسین هم چون یک پاداش بیرونی عمل می کند که برای برخی می تواند بسیار الهام بخش و ترغیب کننده باشد.
عموماً تحسین کردن یک شخص به ویژه آنهایی که تحت هدایت شما هستند، روشی برای نشان دادن قدردانی کار سخت آن افراد و احترام به آنهاست.

- هرگز در محل کار توهین و ناسزا نگویید.

در محل کاری جایی برای توهین و ناسزا وجود ندارد.
کار کردن در مکان های نزدیک به هم اغلب می تواند منجر به تنش شود و در صورت درماندگی، شخص از کوره در برود.
با این وجود هر وقت چنین احساسی داشتید همیشه به یاد داشته باشید قبل از صحبت کردن با شخصی که موجب عصبانیت شما شده، کمی به خودتان فرصت دهید و در خلوت آرام شوید.
همچنین اگر موضوعی دارید که می خواهید در مورد آن صحبت کنید، همیشه باید با افراد تک به تک صحبت کنید.
به همان اندازه مهم است که هرگز یکی از همکارانتان را در مقابل سایر پرسنل سرزنش نکنید. این موضوع واقعاً می تواند باعث تضعیف روحیه تیم شود، چرا که چنین رفتاری نشان می دهد شما  آنقدر طرف مقابلتان را محترم نمی شمارید که بخواهید به طور خصوصی بازخوردتان را نشان دهید. و اگر شما به دنبال یک توسعه محیط کار آرمانی در سازمان باشید، در این موارد بسیار باید مراقبت کنید.
توهین و ناسزا در محیط کار

چگونه در محیط کار کسب احترام کنیم؟

- به طور سازنده انتقاد کنید.

زمانی که قصد دارید بازخوردتان را به شکل انتقاد به همکارانتان ارائه دهید،، مطمئن شوید که انتقادتان سازنده است و برای آن شخص میتواند مفید باشد.
 انتقادی که سازنده نیست ارزشی ندارد و بار منفی خواهد داشت. این موضوع باعث می شود همکارانتان احساس کنند که مورد احترام و قدردانی واقع نمی شوند.

- با فکری باز به نقطه نظرات دیگران گوش فرا دهید.

انسانها اغلب گرفتار عقایدشان می شوند، از اینرو به سادگی نسبت به دیدگاه های خودشان تعصب نشان می دهند.
پذیرفتن دیدگاه ها و عقاید دیگران نشان حقیقی قدرت است.
پذیرفتن عقاید دیگران باعث افزایش احترام در محل کار می شود؛ انسانها در صورتی که بدانند ایده‌هایی که زحمت زیادی برایشان کشیده اند،توسط دیگران مورد پذیرش قرار می گیرند، بیشتر احساس مورد قدردانی واقع شدن خواهند داشت.

- مطمئن شوید که با پرسنل و همکارانتان منصفانه رفتار کنید.

با تمام همکاران و کارکنانتان رفتار برابری داشته باشید.
تبعیض یا قلدری هیچ جایی در یک شرکت و سازمان آرمانی ندارد و یک از نشانه های وجود مشکل در سطح احترام موجود در شرکت می باشد.
این موضوع هم چنین ممکن است غیر قانونی بوده و باعث تحریم شرکت شود.
تبعیض زمانی که بر پایه یکی از ویژگی های حفاظت شده از جمله جنسیت، ملیت، گرایشات جنسی، معلولیت، مذهب یا سن باشد، غیر قانونی است.
علاوه بر این، باید مراقب باشید که روی هیچ عاملی حتی به روشی که به ظاهر یک شوخی به نظر بیاید، تبعیض نداشته باشید. در چنین شرایطی انسانها احساس عدم احترام می کنند و در نتیجه محیط کار خصمانه می شود.
به ویژه شما باید مراقب باشید که در مورد افرادی که سطح شغلی پایین تری دارند، تبعیض قائل نشوید. هر کسی به روش خود بر ارزش ها می افزاید، بنابراین شما همیشه باید احساسات آنها را مد نظر قرار دهید.
چگونه در محیط کار کسب احترام کنیم؟

- در تمام موقعیت های کاری ادب تان را حفظ کنید.

ادب و احترام در تمام موقعیت های کاری باید حفظ شود.
شما چه در حال مصاحبه یک نامزد شغلی باشید، یا با مدیر عامل جلسه داشته باشید یا در سالن غذاخوری در حال سفارش غذایتان باشید، همیشه باید با افراد مورد تعامل محل کار،  با ادب و احترام رفتار کنید.
اخبار یک کارمند بی ادب به سرعت می تواند پخش شود و به اعتبار، تیم و کل سازمانتان لطمه بزند.
بدانید که کمی مهربانی، اثر خیلی بزرگی می تواند داشته باشد. در مورد همکارانتان شایعه پراکنی نکنید. شایعه پراکنی در محیط کاری هرگز پذیرفته نمی شود.
شما حتی اگر بی غرضانه درباره اخبار مربوط به همکارانتان صحبت کنید، باید بدانید که شایعه ها با همین روش شروع شده و باعث عدم احترام، عدم قدردانی و ناامنی بالقوه می شوند.
شایعه پراکنی از عوامل سمی شدن محیط کار است، زیرا انتشار اطلاعات به شکل یک شایعه، به معنای تحریف اطلاعات است و مردم شروع به انتشار خبر نادرست می کنند.

- نقطه نظرات دیگران را درباره تصمیمات و تغییرات در نظر بگیرید.

اگر در کار قصد تغییر و تصمیم گیری دارید، باید همیشه همکارانتان را در رأس افکارتان قرار دهید.
دخیل کردن دیگران به هنگام تصمیم گیری، نشانه عالی از احترام در محل کار است و باعث افزایش رضایت مندی کارکنان می شود.
هم چنین زمانی که افراد درباره تغییرات به وجود آمده، نگرانی هایشان را ابراز می کنند، باید با ذهن باز برخورد کنید.
دیدگاه های آنها ممکن است نشان دهنده دل نگرانی هایی باشند که مورد توجه شما نبوده اند پیش‌بینی تمام  مشکلات پیش روی احتمالی دشوار است، بنابراین همیشه برای اطمینان از آسودگی تمام افراد، آماده ایجاد تغییرات باشید.

- فضولی نکنید و اطلاعات زندگی شخصی تان را افشا نکنید.

کنجکاوی کردن بیش از اندازه در زندگی دیگران می تواند غیر محترمانه به نظر برسد. به این دلیل که بیشتر افراد هنگام صحبت درباره زندگی شخصیشان احساس ناراحتی می کنند.
حتی اگر خودتان هنگام صحبت کردن درباره چنین چیزهایی راحت هستید، باید به خاطر آورید که سایر افراد مثل شما نیستند. توجه به حد و مرزهای دیگران، از طریق گوش فرا دادن و مشاهده زبان بدن آنها، باعث ایجاد احترام در محل کارتان خواهد شد.

- کار معناداری را به همکاران/ زیردستان خود محول کنید.

زمانی که می خواهید کاری را به دیگران محول کنید، همیشه سعی کنید به آنها وظایفی را بدهید که برای نقش یا پیشرفت حرفه ایشان مفید است.
انسانها به سرعت احساس بی احترامی و کم ارزشی می کنند، اگر به طور مداوم وظایفی پایین تر از سطح مهارتی شان را دریافت کنند.
حتی اگر محول کردن چنین وظایفی در زمان های پر مشغله کاری، ضروری باشد، مراقب باشید که به چنین رفتاری عادت نکنید و به افراد کاری ندهید که در پیشرفت آنها بی تأثیر است.

تلاش برای ایجاد یک فرهنگ قوی احترام در محل کار

در جمع بندی این مقاله باید بگوییم، یک شرکت یا گروهی از افراد، در غیاب یک فرهنگ قدرتمند احترام، نمی توانند به بهترین شکل ممکن عمل کنند.
کارفرمایان باید به روشهای ایجاد احترام آگاهی داشته باشند و بتوانند از بین رفتن آن را تشخیص دهند.
به خاطر بسپارید: نکته کلیدی در احترام این است که به همان شکلی با مردم رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود.
همیشه برای تفکر درباره نحوه تأثیر گذاشتن رفتارهایتان بر روی افراد فکر کنید و به خاطر بسپارید که احساسات هر کسی در جای خودش ارزشمند است.
تلاش برای ایجاد یک فرهنگ قوی احترام در محل کار ارزش آن را دارد، زیرا منجر به افزایش انگیزه و بهره وری می شود.

ثبت نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *